Breve historia
Posiblemente a
orixe da Feira de Cambre afunde as súas raíces nos séculos centrais da Idade
Media. Sen embargo, as primeiras noticias documentadas proceden do século XVIII
do Catastro do Marqués da Ensenada
(1752). Neses anos as actividades propias da Feira consistían no mercadeo co
gando vacún, ferramentas, panos e outros tecidos de uso cotián. A Feira xa
estaba fiscalizada: o Estado alugaba o cobro de arbitrios sobre as transacións
por medio dun imposto chamado “encabezado”. Todo o Campo estaba cuberto de
castiñeiros e os monxes do priorado de Santa María beneficiábanse dos froitos
destas árbores.
Vista do Souto de
Cambre onde se celebran as Feiras e as Festas. Á dereita pódese ver a entrada
do cemiterio vello. Chama a atención o grosor dos castiñeiros en ralación ó
home que chama as vacas.
“Souto de Cambre” debuxo
a lápiz dobre papel. 19 de agosto de 1849
Os Castiñeiros eran
nestas datas “centenarios”, o que permite colexir que a feira xa se celebraba
nos séculos XVI ou incluso no século XV. A extensión do Campo tamén debía ser
meirande: topónimos como Toural ou Socampo lévannos a plantexar esa hipótese.
No ano 1804
publícase o libro Descripción económica del Reyno de Galicia, de Lucas Labrada.
Referíndose aos productos que se
vendían nela, sinala: “concurren el
ganado bacuno, caballar y pan cocido”.
Escena das festas
patronais en Agosto. Pódense ollar ó fondo os enormes castiñeiros. No primeiro
termo incluso e distinguen uns gaiteiros. Pola data non sería aventurado
colexir que coincidira ca Feira.
“Fiesta de Cambre” debuxo a lápiz dobre papel. 19 de agosto de 1849
Nun pleito do ano
1811 entre o priorado de cambre e o canónigo da Colexiata de Santa María do
Campo da Coruña, constátase que a Feira celébrase un día só ao mes (o terceiro
domingo), e tamén nos conta que os monxes eran os donos exclusivos dos
castiñeiros.
Seguramente a
partires do ano 1836 (data de invención dos actuais concellos) o Campo da Feira
e a súa fiscalización, engadindo os castiñeiros e as castañas, pasou a pertencer
ao recén creado Concello, de xeito que cos beneficios que se obtiñan cubríanse
boa parte das necesidades financieiras municipais.
Durante o ano 1860
prodúcese a Desamortizaón (venta e pública poxa) do Campo da Feira. Nos
informes periciais descríbese polo miudo o souto cos seus lindes, o tipo de
árbores, as súas medidas… Tamén se indica que a feira tiña lugar xa dous días
no mes. O Campo posuía oitenta
castiñeiros de diferentes idades; medían de diámetro entre sete e trinta
pulgadas e, para a altura, acadaban entre tres e cinco varas castellanas. O
Campo vendeuse finalmente na cantidade de corenta mil reais, sendo a cantidade
de saída de vinte mil.
O Alcalde e
concelleiros opuxéronse frontalmente a esa venda, argumentando que no terreno
vendíanse loros e paxes, así como outros moitos enseres propios e necesarios
para a labranza e, por si o argumento non tivera moita forza, o Alcalde engade:
“Que la Feria
de Cambre y por tanto el terreno en cuestión es de las mas antiguas del Reyno
de Galicia…”
O libro
“Portafolios” de Pedro Ferrer, publicado no ano 1904, aporta novos e fecundos
datos: indícase que, ademais do numeroso gando vacún, acudían á feira
“vendedores de telas y bisutería barata” e tamén o indispensable “ciego
canturreador y pregonero de historias espeluznantes y de milagros estupendos”.
Unha imaxe vale
máis que mil palabras, reza o tópico; non obstante, non por tópico deixa de ser
menos certo. As fotografías que se foron atopando de finais do século XIX amosan
un valor extraordinario tanto no sentido documental como pola calidade
estética. O Campo, nesas datas, deixou de ser Souto, dato aportado por estas
imaxes, posto que amosan os plátanos recén plantados: estamos no ano 1895. En
efecto, arredor dos anos 1892 ou 1983, sendo alcalde de Cambre Miguel
Molezún, acometeuse a tala da meirande parte dos centenarios castiñeiros e a
plantación dos plátanos, de xeito que a fisonomía do Campo da Feira cambiou
definitivamente.
A historia da Feira
e do seu campo no séuclo XX non foi excesivamente alterada nin estivo a sufrir
excesivos cambios ata a década de 1980 na que se procedeu á pavimentación de
todo o recinto. A década de 1970 supuxo unha puñalada de morte para a Feira: as
normativas vixentes prohibiron a venta de gando en espazos abertos. A partires
destas datas, as Feiras que sobreviviron convertíronse en mercados.
Aínda así este
paradigmático espazo viu pasar os principais acontecementos do século XX,
ademais de ser o punto de encontro dos habitantes de toda a Comarca. Mitins
políticos, actividades lúdico-deportivas, procesións, feitos luctuosos,
desfiles militares, verbenas…; a historia do Campo da Feira é porén e tamén a
historia de noso.
Organización dunha
Feira en Cambre a mediados do século XX.
Paralela á estrada
chamada Carreira e ao lugar onde estaba o cemiterio vello, situábase unha liña
de postos para a venda de diversos produtos. Enfrontados a estes postos,
deixando un espazo amplo no medio, na outra beira da estrada xa no Campo da
Feira, unha liña máis de postos. A continuación, con dirección ao norte e
respetando a devandita liña paralela, ubicábanse fiadas de bois, entre os que se atopaban os bois
grandes pero flacos que logo se engordaban para a súa venda. Estes bois eran coñecidos polo alcume de “Bois de
barco”, posto que xeralmente saían embarcados dende o peirao de Betanzos; a
continuación os tenreiros aparellados para bois; máis abaixo os tenreiros máis
cativos e, por último, as manadas de tenreiros, lindando xa cos muros da
taberna de Porto. Estas manadas, que tamén xeralmente procedían de Betanzos
(ata cen tenreiros todos xuntos), viñan cunhas plantillas porque tiñan o pé moi
gastado. Eran as chamadas manadas de “regatóns” coñecidos así porque con eses
era cos que se adoptaba regatear. Moitos ían á báscula municipal, posto que os
compradores querían saber o seu peso.
Nun lateral da
Feira do gando emplazábanse os postos para a venda do pan (procedente de
Carral), a venda dos tecidos que procedían maiormente de Betanzos e as
ferramentas así como outros moitos aperos de labranza.
Onde hoxe se sitúa
o parque dos pequerrechos, antes colocábanse as chamadas “vacas secas” e os
tenreiros para carne. Cara ao lugar onde actualmente está a Casa do Concello, ubicábanse as vacas preñadas e as paridas (o lugar denominábase “Campo das Vacas”
). Neste punto tamén había unha edificación municipal que contiña a báscula
para pesar o gando. Estes terrenos estaban limitados cara ao oeste (preto do
Castro) por unha plantación de nogais e pola corredoira do Rocón. O Cruceiro
estaba precisamente no inicio desa vella corredoira, na parte dereita da sé
actual do Concello.
Toda a parte de
abaixo do Campo da Feira, lindando coa estrada do Temple, que hoxe se emprega
exclusivamente como aparcamento, era o lugar onde se situaba o gando porcino (Campo dos Cochos).
Os produtos da
horta, por último, vendíanse na praza onde está a fonte: ovos,
galiñas, coellos, verduras…
O Concello
subastaba os arbitrios da Feira, engadindo todos os postos e o gando. Aos
vendedores só se lles cobraba o consumo, o que se vendía ( era un imposto
coñecido co nome de “alcabela”). O contratista dos arbitrios (o concesionario)
cobraba tamén segundo o tamaño dos postos, que tamén se adotiaban regatear. Así
na década de 1950, segundo información de Manuel Fuentes Ramos, cobrábase cinco
pesetas por un posto de tres metros.
Os postos eran
prefabricados e nestes anos unha familia ocupábase de montalos na víspera: eran
os pais dos sogros de Coché, a saber, o señor
Pepe de Meangos. Estes poñían as tarimas segundo os tiñan contratados,
así como unhas crucetas de madeira para o tellado: os toldos colocábamos os
tendeiros. Poucos había que non conseguiran
posto. Como curiosidade, había sempre o correspondente cego sobre todo
na década de 1930, a
partires dos anos corenta deixaron de acudir.
No hay comentarios:
Publicar un comentario